Površina: 9,65 km2
Dužina obale: 21,4 km
Koeficijent razuđenosti: 1,94
Najviši vrh: Straža (174 m)
Broj stanovnika: 146
Ist pripada zadarskom arhipelagu, a nalazi se 39 km severozapadno od Zadra. Od susednog ostrva Molata odvojen je Zapuntelskim prolazom, koji je širok 155 m i dubok samo 6 m.
Sastoji se od dva paralelna krečnjačka grebena, spojena niskom prevlakom od dolomita. To Istu daje izgled leptira. Uzvišenja su pokrivena makijom, a najniži delovi i prevlaka zasađeni su vinovom lozom i maslinama.
Ist se prvi se put spominje 1311. godine pod nazivom Ost, a od 1527. godine počinje se upotrebljavati venecijansko ime Isto. Naziv je ilirskog porekla, a njegovo značenje je nepoznato. Tokom ranog srednjeg veka ostrvo je bilo pod vlašću zadarske komune, a nakon 1409. godine Mletačke republike. Za vreme mletačko-turskih ratova (XV-XVI vek) na ostrvo se doselilo puno izbeglica iz Bosne i stopilo sa romaniziranim starosedeocima, od kojih su preuzeli starije toponime: Funestrala, Klunda, Mavrela, Skrivadica, Turtula, Pendulj. Valerije je 1579. godine zabeležio da je crkva Sv. Nikole u Istu podređena župniku Molata, a 1603. godine tokom Priulijevog pohoda Ist je bio sastavni deo kapelanije Zapuntela podređenog Molatu. Tada su se stanovnici Ista sahranjivali na zapuntelskom groblju. Početkom XVIII veka Ist se odvojio i postao je samostalna župa. Prvi župnik se spominje 1729. godine. Iz tog perioda sačuvan je glagoljski kodeks “Libar od krizme i Duš” (1721–1825). Od 1890. godine Išćani su počeli da se ukrcavaju na velike brodove. Tih godina počinje i emigracija u SAD sa ciljem da se zaradi novac za izgradnju kuće. Većina je tamo ostala 6 do 8 godina. Masovniji odlazak bio je od 1905. do 1910. godine. Posle povratka mnogi Išćani su kupili brodove (jedrenjake i motorne jedrenjake). Ist je u periodu od 1928–1940. godine imao najveću mornaricu u Dalmaciji po tonaži (17 brodova od 120 do 650 tona nosivosti).
Tokom Drugog svetskog rata nakon Kapitulacije Italije 1943. godine ostrvo je postalo jedna od baza Partizanske mornarice.
Eko akcija čišćenja u uvali Široka
Osnovna škola postoji od 1880. godine i u istoj zgradi je i danas. Poljoprivredna zadruga osnovana je 1912. godine. U jesen 1940. godine završen je vodovod od cisterne do Bratskog dvora. Glavnu rivu je sagradila Austro-Ugarska, a produžena je 1947. godine.
Pošta sa telegrafom postoji od početka Prvog svetskog rata, a 1983. godine je napravljena zgrada u kojoj su danas pošta i ambulanta. 1958. godine izgrađena je zgrada sa električnim dizel agregatom, dok je struja sa kopna dovedena 1966. godine.
Nova crkva Sv. Nikole sagrađena je 1856. godine. Na brdu Straža je crkva Gospe od zdravlja (poznatija kao crkva Gospe od sniga), izgrađena oko 1800. godine, a dograđena 1930. godine.
Straža je najviši vrh ostrva sa prelepim vidikovcem. Putokazi do vrha će lako navesti da se provede koji sat gore, jer pogled je zaista veličanstven. Prema jugu se vide vrhovi Kornata, dok se prema severu vide Olib i Silba. Na istoku se širi prostrani Velebit, dok je zapad rezervisan za otvoreno more. Šetnja do vrha po strmom usponu traje oko pola sata, trebalo bi poneti bocu vode i naravno fotoaparat.
Stanovništvo se danas bavi ribarstvom i turizmom, dok je zemljoradnja od sporednog značaja.
Ostrvo je bez saobraćajne buke, sa idiličnim ribarskim ambijentom. Na njemu živi oko 200 starosedelaca i povratnika iz Amerike, koji se prepoznaju po velelepnim vilama u “Holywood stilu” koje su sagradili po povratku na Ist. U naselju su dve prodavnice, dva kafića, tri restorana i picerija.
Ist je već dugi niz godina omiljena destinacija nautičara, ronilaca i ribolovaca. Okružen brojnim ostrvcima i hridima privlači turiste željne avanture, ali i one koji su u potrazi u tihim i bezbrižnim odmorom. Ono što privlači veliki broj turista iz svih delova Evrope, je interesantan izgled u obliku dve spojene potkovice prošarane dubokim peščanim uvalama (možda bi bolje bilo reći da ostrvo ima oblik leptira, kao grčko ostrvo Astipalaja). Zbog tih prirodnih lepota, bogate istorije i gostoljubivosti domaćina, svakog leta je broj ljudi koji se nalaze na Istu mnogostruko veći u odnosu na zimski period.
Stanovništvo
Zaharija Valaresso je 1527. godine zabeležio da Ist ima 95 stanovnika, a kod Priulija se nalazi podatak da je 1603. godine imao 100 stanovnika. 1754. godine ima 205 stanovnika, a slični su podaci do sredine XIX veka. 1857. godine ima 332, 1881. godine 409, a 1931. godine rekordnih 476 stanovnika. Zatim sledi pad: 1948. godine 466 stanovnika, 1953. godine 458, 1981. godine 299, a 2001. 202 stanovnika. Sada ima samo 146 stanovnika. Administrativno pripada Gradu Zadru.
Jedino naselje Ist leži na prevlaci i ima dve prirodne luke: zaliv Kosirača na severu i Široka na jugu.
Saobraćaj
Brodar “Jadrolinija” održava liniju Ist – Molat – Zadar.
Izuzev nedeljom, polazak sa Ista (luka Široka) je u 6 h, u Zadar stiže u 7:50 h. Nedeljom je polazak sa Ista u 17:30 h, a u Zadar stiže u 18:40 h. Subotom postoji dodatni polazak sa Ista u 16:10 h i bez usputnih stajanja stiže u Zadar u 17:20 h.
Iz Zadra je malo komplikovaniji red plovidbe. Ponedeljkom, sredom i subotom polazi u 14:05 h, utorkom i četvtrkom u 11 h, petkom u 17:30 h, a nedeljom ima dva polaska u 8 h i 21 h. Na Ist stiže posle 1:50 h plovidbe, izuzev večernjeg polaska u nedelju, kada nema usputnih stajanja, pa je na Istu već u 22:10 h.
Cena prevoza do Zadra je 6,37 €, a do bilo koje od tri luke Molata je 4,38 €.
Na Ist se može stići sa dve trajektne linije. Trajekt “Jadrolinije” koji saobraća na relaciji Zadar – Ist – Olib – Silba – Premuda – Mali Lošinj ne pristaje na Ist svakoga dana. Kada polazi iz Zadra, “zaobiđe” Ist utorkom, sredom i nedeljom, ali u povratku iz Malog Lošinja pristaje i nedeljom (odnosno ne pristaje utorkom i sredom).
Polazak trajekta iz Zadra je u 9 h, a na Ist stiže u 11:30 h. Povratak iz Malog Lošinja je u 16:30 h, na Ist stiže u 20:35 h, a u Zadar u 23:15 h. U špicu sezone cena prevoza na relaciji Zadar – Ist za putnike iznosi 5,04 €, a za vozila je 24,69 €.
Druga trajektna linija koja povezuje ostrvo je Zadar – Rivanj – Sestrunj – Zverinac – Molat – Ist (Kosirača). Do Ista saobraća samo utorkom i sredom, odnosno onim danima kada ne saobraća prethodno opisana trajektna linija. To znači da se u špicu sezone samo nedeljom vozilo ne može prebaciti iz Zadra na Ist. Polazak trajekta iz Zadra je utorkom u 12 h, a sredom u 11 h, dolazak na Ist je 16:15 h (utorkom), odnosno 15:15 h (sredom). Kao što se vidi, putovanje traje znatno duže nego prethodnim trajektom iz razloga što prethodna linija vozi direktno iz Zadra na Ist, dok se ova druga pre dolaska na Ist zaustavlja na čak četiri ostrva. Povratak sa Ista je utorkom u 17 h, a sredom u 16 h, a trajekt dolazi u Zadar utorkom u 21:10 h, a sredom u 20:10 h. U špicu sezone cena prevoza na relaciji Zadar – Ist za putnike iznosi 5,04 €, a za vozila je 23,36 €.
Jedrilica u luci Ista
Po ostrvu nema gde mnogo da se vozi, sem u naselju, a van naselja ima nešto malo zemljanih puteva. Ima i informacija da na Istu nije dozvoljeno korišćenje automobila, ali mislim da to nije tačno.
PLAŽE
Informacija da Ist obiluje peščanim plažama, uvalicama i sprudovima i kao takav pruža mogućnost za bavljenjem sportskim ribolovom, ronjenjem i nautičkim turizmom nije uopšte tačna. Plaža nema u izobilju, jer je ostrvo sa obe strane prilično nepristupačno, pa je glavno kupalište u obe uvale u kojima se nalaze i lučice (Kosirača, gornja slika i Široka, donja slika). Dobra stvar ova dva zaliva je da se može seliti sa jednog na drugi ukoliko vetar ne odgovara. Ako duva u jednom zalivu, u drugom je verovatno mirnije. U samom centru ostrva se nalazi velika plaža sa sitnim šljunkom u čijoj se blizini prostire borova šumica.
Mljake
Sidrište Mlake se nalazi na južnoj obali ostrva Ista u prolazu Zapuntel, između ostrva Ista i Molata. Sidrište je zaštićeno od svih vetrova osim južnih, koji uzrokuju manje talase u sidrištu. Za sidrenje je data koncesija i mora se platiti sidrenje i vez za bovu. Za vez su na raspolaganju 23 bove. U slučaju jakog juga, može se vezati u luci Zapuntel na ostrvu Molat ili se usidriti ispred luke Zapuntel. Najbliži restoran je u luci Zapuntel, ali ko je raspoložen za nešto dužu vožnju pomoćnim čamcem, u gradu Istu postoji nekoliko restorana. Dubina vode u sidrištu je preko 3 m. Prilikom plovidbe potrebno je biti oprezan na području između ostrva Ist i Skrivalice. Plićaka ima i u celom severnom delu zaliva uz obalu. More tamo nije dublje od 1 m.
Tartula
Sidrište Tartula se nalazi na jugoistočnoj strani ostrva Ist, severno od prolaza Zapuntel. Zaliv je dobro zaštićen od severnih i zapadnih vetrova, ali je otvoren za istočne vetrove koji dižu talase u zalivu. Prilikom uplovljavanja u uvalu mora se obratiti pažnju na plićak od 4 m na istočnoj strani uvale, koja je udaljena 200 m od obale. Dno u zalivu je peskovito i dobro drži sidro. Može se usidriti na dubinama između 2 i 7 m. Zaliv ima dva kraka. Severni je dublji i nudi bolju zaštitu od vetrova, južni je manji, ali ipak pogodan za sidrenje. U zalivu nema sadržaja.
Marvela
Sidrište Marvela se nalazi na severozapadnoj strani ostrva Ista. Zaliv je dobro zaštićen od južnih i zapadnih vetrova, ali ne pruža zaštitu od severnih vetrova. Dno uvale je peskovito i u pojedinim delovima prekriveno travom. Moguće je sidrenje na dubinama od 2 do 15 m. U zalivu nema nikakvih sadržaja. U blizini se nalazi trajektna luka Kosirača koja povezuje ostrvo sa kopnom i grad Ist koji nudi prodavnice, restorane i barove.