Površina: 6,97 km2

Dužina obale: 24,0 km

Koeficijent razuđenosti: 2,57

Najviši vrh: Vela glavica (132 m, po drugim podacima 129 m)

Broj stanovnika: 186

Kaprije se nalazi u centralnom delu šibenskog arhipelaga, između nenaseljenih ostrva Zmajana (3,30 km2) i Kakna (3,12 km2), od kojih ga razdvajaju Kaprijski, odnosno Kakanski kanal. Dužina ostrva je 6,8 km.

Ostrvo je dobilo ime po mediteranskoj biljci kapara čiji pupoljci se koriste kao začin.

Građen je od krečnjaka. Visina brda se povećava od severozapada prema jugoistoku, gde se nalazi i najviša kota ostrva. Brda su međusobno odvojena uzdužnim i poprečnim dolinama čiji su krajevi potopljeni i pretvoreni u uvale. Nema površinskih tokova. Nekada je, kao i ostala ostrva, bilo pošumljeno, a sada je obraslo travom i makijom. Drveće koje je raslo na ostrvu upotrebljeno je za pravljenje kreča, koji se prodavao u Šibeniku.

Na Kapriju ne postoji meteorološka stanica, pa se zaključci o klimi ostrva mogu doneti na osnovu uporedne analize meteoroloških podataka sa najbližih meteoroloških stanica. Karbonatni sastav stena i tektonika uzrokovali su modeliranje specifične kraške morfologije Kaprija, Kakna i pripadajućih ostrvaca, unutar koje se izdvajaju i manji speleološki objekti. Stanovništvo, međutim, ne zna za neki veći speleološki objekt (jamu ili pećinu), a oni nisu utvrđeni ni dosadašnjim terenskim istraživanjima. Na topografskoj karti iz polovine XX veka na severnom delu Kaprija kartografirane su dvepećine, i to zapadno od Medoša u pravcu rta Kaprije, jedna udaljena oko 800 m (iznad priobalne staze), a druga oko 1000 m neposredno uz obalu. Budući da se na suprotnoj strani ostrva duboko uvlači uvala Remetić, od njene plažice do ovih pećina ima tek oko 300, odnosno 400 m. Objekti, koliko je poznato, nisu detaljnije snimljeni, ali, svakako se radi o manjim pojavama. Ime obližnje uvale upućuje na moguće korišćenje ovih objekata u prošlosti. Naime, tokom srednjeg veka laici i klerici pustinjaci (jeremiti, remete) često su boravili na usamljenim mestima, posebno gde je bilo pojava pećina i prirodnih zaklona.

Karbonatna građa, kao i relativno mala površina ostrva, uzrokuju bezvodicu i nedostatak površinskih voda. Nestašica vode je vekovni problem ovog ostrva. Jedini poznati hidrološki objekat je Lokva na Mrtovcu, koja je u prošlosti služila za napajanje stoke, a danas je zapuštena i poluzatrpana. Odatle i hidronim Polokve kojim je imenovano neposredno okruženje. U produžetku Polokva, u plitkom delu uvale Kaprije, nalazi se Vrulja, slabo izdašan podmorski izvor vode. Tragom tog izvora, otkrivena je pojava slatke vode na sedam metara dubine. Pitanje je, međutim, kolika je izdašnost navedenih izvora i u kojoj bi se meri moglo upotpuniti postojeće rešenje vodosnabdevanja ostrva s obzirom na to da se na malom ostrvu maksimalne visine od 129 m ne može očekivati veća količina slatke vode.

Kaprije ima oko 20 uvala, a najpoznatije su:

  • Luka sv. Petra (Luka Kaprije) je glavna i najveća uvala na ostrvu u kojoj je smešten priobalni deo naselja Kaprije. U njoj se nalazi trajektna luka i vezovi. Pruža dobar zaklon od svih vetrova, osim severozapadnog. Najdublja tačka je oko 15 m.
  • Mala Nozdra je uvala smeštena jugoistočno od naselja Kaprije. Uvala nije naseljena, ali postoji restoran i vezovi za jahte. Od Kaprija do Nozdre uređen je put.
  • Velika Nozdra
  • Gračice (Gačice)
  • Remetić

Od vegetacije na ostrvu postoje samo trava i makija sa retkim borovim šumicama. Ispod brežuljaka na crvenici smeštene su manje obradive površine na kojima uspevaju uglavnom vinova loza i maslina.

Ostrvo je u XIV i XV veku pripadalo šibenskim plemićkim porodicama Ljubić i Divnić (Difnico). Do 1488. na ostrvu je živela samo porodica Bilušić, a oko 1500. doseljavaju se iz Primoštena porodice Jelovčić i Radovčić. Od 1510. pa do kraja XVII veka postaje utočište izbeglica sa kopna. Prestankom turske opasnosti deo doseljenika se vratio na kopno.

U to doba Kaprije je bilo važno zbog kreča. Proizvodnja kreča bila je, uz poljoprivredu i ribarstvo, glavna privredna delatnost prvih stalnih naseljenika od početka XVI veka. Tako je, naprimer, 1560. godine za potrebe izgradnje šibenskog lazareta na Kapriju proizvedeno 50 modija kreča. Najviše se vadilo u Medošu, u blizini rta Kaprije. I danas se uz obalu Kaprija (i susednog Kakna) nalaze brojne gomile krša na mestima primitivnih peći u kojima se ložila crnika kako bi se postigla temperatura dovoljna za pretvaranje krečnjaka u krečnjačku masu, koja se zatim pretvarala u prah – kreč.

U naselju se nalazi crkva sv. Petra sagrađena na prelazu iz XVI u XVII vek, proširena 1801. godine.

Kaprije je za vreme II svetskog rata bilo okupirano od strane fašista. Njihova baza se nalazila na susednom ostrvu Kakan u uvali Tratica, gde se još i danas nalaze zgrade, bunkeri, osmatračnice i sl. Mnogi Kaprijani su tada krenuli u odbranu zemlje i mnogi su pritom poginuli. Danas se na centralnom trgu nalazi spomenik svim palim borcima. 22. marta 1944. godine blizu severnog rta Kaprija usidrio se nemački vojni brod “Francesca da Rimini“. Bio je usidren barem pedesetak metara od obale zbog kvara na motorima, i bio je maskiran slamom, tako da je izgledao kao produžetak rta. Toga dana, verojatno na dojavu partizana sa Žirja, potopljen je. Danas brod leži na dubini od 55 m i atraktivna je lokacija za ronjenje.

Stanovnici Kaprija bavili su se poljoprivredom (masline i vinogradi) i ribarstvom, a poznati su kao dobri pomorci. Sada se bave i turizmom.

Sve do 1840. godine mesto nije imalo preko 170 stanovnika. Demografski uspon beleži u drugoj polovini XIX veka, a najveći broj stanovnika imalo je 1948. godine (659). Popis iz 1981. godine zabeležio je 168 stanovnika, a po poslednjem popisu ima 143 stalna stanovnika. Crkva Sv. Petra je iz XVI-XVII veka, a 1801. godine je obnovljena i proširena. Naselje Kaprije je prilično razbijeno, najviše kuća je u uvali Kaprije, dosta ih ima u sredini ostrva, a nastavljauju se i u uvali Gačice, udaljenoj 750 m od trajektne luke.

Zaselak Medoš na severoistočnoj obali povremeno naseljavaju Murterani, koji na Kapriju imaju nešto obradive zemlje.

U Kaprije navraća veliki broj jahti. Na ostrvu su turistima na raspolaganju pošta, ambulanta, dobro snabdevena prodavnica mešovite robe (radi od 8-21 h), menjačnica, turistička agencija, zaštićena uvala za siguran smeštaj brodova, restorani, kafići, picerija i svi sadržaji potrebni za ugodan odmor.

Između Kaprija i Žirja na nenaseljenom ostrvu Kakan bila je predviđena izgradnja grada za decu celog sveta, nazvanog “Sedmi kontinent”.

Saobraćaj

Brodskom linijom Kaprije je povezano sa Šibenikom, i ugodna vožnja, za vreme koje se može uživati u predivnom pogledu, traje oko sat vremena. Drugi način dolaska na ostrvo je brzi hidrogliser sa kojim vožnja traje oko pola sata. U trajektnoj luci u Šibeniku postoji veliki parking prostor čuvan 24 sata gde se može ostaviti automobil, jer na Kapriju nema saobraćaja.

Put za uvalu Gačice, vidi se ostrvce Oštrica

Trajektna i subvencionirana brzobrodska linija koje povezuju Kaprije sa Šibenikom imaju četiri polazaka dnevno, sa izuzetkom nedelje kada ima tri polaska. Za ostrvo vozi “Jadrolinijin” trajekt “Krčanka” koji osim na Kaprije ide i u Žirje, a dva puta nedeljno i u Zlarin. Uprkos trajektnoj povezanosti privatni automobili se ne smeju iskrcati na ostrvo zbog nedovoljno razvijene putne mreže. Na ostrvu postoje samo manje i uske ulice. U budućnosti se planira izgradnja parkirališta i proširenje postojećih puteva.

Brzobrodska linija Šibenik – Kaprije – Žirje ima iz Šibenika za Kaprije i obrnuto dva polaska dnevno. Polasci iz Šibenika su u 9 i 20 h, a sa Kaprija su u 6:35 h (nedeljom u 7:35 h) i 13:15 h. Vožnja traje 50 minuta, liniju održava brodar “Miatours”, a cena karte je 5,04 €. Ukoliko neko želi da se sa Kaprija prebaci na Žirje, karta košta 3,72 €.

Trajektna linija koja povezuje Kaprije je Šibenik – Zlarin – Kaprije – Žirje. Nedeljno ima 13 polazaka. Polasci iz Šibenika su u 11:30 i 16:30 h (ovog polaska nema nedeljom), dolazi na Kaprije posle 65 minuta plovidbe. Izuzetak su polasci utorkom i četvrtkom u 11:30 h, kada trajekt pristaje na Zlarin, pa u luku Kaprije stiže u 12:50 h. Polasci trajekta sa Kaprija za Šibenik su u 14:30 i 20:30 h, sem nedelje, kada je jedini polazak u 17:30 h. Liniju održava brodar “Jadrolinija”, a cena prevoza putnika je 4,11 €, dakle nešto je niža nego kada se prevozi katamaranom, mada nije velika razlika u dužini trajanja vožnje. Postoji i cena prevoza za vozila koja iznosi 23,36 €.

PLAŽE

Zahvaljujući velikoj udaljenosti od gradova, industrije ili bilo kakvog drugog izvora zagađenja, obale Kaprija oplakuje more izuzetne čistoće.

Šljunkovita plaža duž borika

U uvali Kaprije pored maslinjaka i grmova ruzmarina i lavande, nalazi se niz betonskih plažica sa stepenicama za jednostavan ulazak u more. U dnu uvale Kaprija nalazi se plitka šljunkovita plaža koja će razveseliti decu.

Mala Nozdra

Oko 1.100 m jugoistočno od trajektne luke novouređenim puteljkom koji vodi između drevnih suhozida vinograda i maslinjaka, za desetak minuta otkriće se pravi dragulj Kaprija. Uvala Mala Nozdra je potvrda da škrta zemlja čuva svoje blago, kako kaže jedna klapska pesma o Dalmaciji. Prirodna šljunkovita plaža i bele, glatke kamene ploče na kojima se možete udobno ispružiti i sunčati, uokviruju tirkizno more stvarajući kontrast čijoj lepoti se ne može odoleti. Nekima će biti draži ležaj od suvih borovih iglica u debeloj hladovini, pa mogu mesto pronaći pod borovima koji rastu tik uz plažu.

U zalivu su dva restorana, a pontonski most služi da gosti restorana mogu da vežu svoje plovilo.

Gačice

Sidrište Gačice se nalazi na istočnoj obali Kaprija. U zalivu je manja luka, koja je namenjena za plovila meštana. Zaliv sa severoistočne strane štiti ostrvce Oštrica. U zalivu se nalazi restoran “Antonio”, ispred koga je uređena obala, a dubina vode na tom mestu je manja od 1 m. Restoran ima bove na koje se mogu vezati plovila, kada, naprimer, žele da večeraju. Zaliv je zaštićen od svih vetrova, sem od istočnih. Do luke Kaprije ima oko 750 m.

U zaliv dolazi tanker, koji na ostrvo dovozi vodu.

Može se boraviti u zalivu, pošto postoji smeštaj “Bed and breakfast Antonio”.

Na kanalu “24 Kitchen” bio je prilog iz ovog restorana, u kome je vlasnik Antonio demonstrirao kako sprema tek ulovljenu ribu na roštilju (kako Dalmatinci kažu na gradele).

Medoš

Zaliv Medoš je na severoistočnoj obali Kaprija. Dobro je zaščićen od severnih i zapadnih vetrova. Dno u zalivu je peskovitoi. U zalivu je restoran, koji raspolaže sa dva pontonska mola, namenjenih gostima restorana.

U prvom planu je ostrvce Bavljenac, Kaprije su prvo veliko ostrvo u daljini